iPad

Zelfstandig werken

Als je op de RSG N.O.-Veluwe begint in het tweetalig atheneum, atheneum/havo of havo/mavo, dan werk je op school in de meeste lessen met de iPad.

Op de iPad staat het grootste deel van de boeken. Niet allemaal dus: als we bij een vak werkboeken gebruiken, waarin je kunt schrijven, krijg je die op papier, zodat je ook echt in dat werkboek kunt werken. Vaak bestaan die werkboeken ook wel in een digitale vorm, maar we weten uit onderzoek dat leerlingen het beste leren als er sprake is van afwisseling. het is dus goed om dan weer de iPad te gebruiken, en op een ander moment een boek.

Dat de meeste boeken op je iPad staan, is natuurlijk wel heel gemakkelijk. Daardoor heb je altijd al je boeken bij je, zonder dat je tas loodzwaar wordt. Natuurlijk is het mooi dat je niet meer met een zware tas hoeft te sjouwen, maar er is een ander groot voordeel: zo kun je heel gemakkelijk even van vak switchen; je hebt immers (bijna) al je boeken bij je. Dat switchen van vak gebeurt vaak in een blokuur. Dat zijn twee lesuren van hetzelfde vak na elkaar. In je rooster staan vaak van die blokuren. In het tweede deel van zo'n blokuur werk je zelfstandiger. Als je dan snel werkt, en de leraar je werk goed beoordeeld heeft, mag je vaak met een ander vak aan de slag gaan.

Een ander voordeel van de iPad is dat je aanvullende informatie kunt krijgen. Die vind je soms in het digitale lesmateriaal bij een leerboek, maar je gaat ook wel eens op zoek op het internet naar uitleg van andere docenten of extra oefenmateriaal. Bij een aantal lessen gebruiken we educatieve apps; soms gaat het dan om extra oefenmateriaal, maar het kan ook zijn dat je een app gebruikt om te kijken wat je al weet, of om bepaalde lesstof te verwerken. Zo helpt de iPad bij differentiatie: dat we zorgen dat leerlingen, die niet allemaal even snel de lesstof verwerken, goed op maat kunnen worden bediend.

Natuurlijk had de school ook wel voor een ander apparaat kunnen kiezen, maar een groot voordeel van de iPad is dat hij nauwelijks storingsgevoelig is, snel opstart en een goede batterijduur heeft. Het is voor het beheer wel heel praktisch dat alle leerlingen met hetzelfde apparaat werken.

De school krijgt geen vergoeding voor het gebruik van de iPads. Daarom vragen wij de ouders om de iPad voor eigen rekening aan te schaffen. Dat kan via Van Dijk, die ook de boeken levert. Zij leveren de iPads voor een redelijke prijs, met een goede beschermende hoes. Uiteraard kan de iPad ook elders aangeschaft worden. Dan moet de iPad nog wel door Van Dijk worden ingericht. Details over de aanschaf en inrichting van de iPad krijgen ouders na de aanmelding van leerlingen.